STANDARDY - WYTYCZNE
Postępowanie lekarskie w obturacyjnym bezdechu sennym u osób kierujących pojazdami − zalecenia Polskiego Towarzystwa Medycyny Pracy, Polskiego Towarzystwa Chorób Płuc, Instytutu Medycyny Pracy w Łodzi i Polskiego Towarzystwa Badań nad Snem
Więcej
Ukryj
1
Instytut Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera / Nofer Institute of Occupational Medicine, Łódź, Poland
(Zakład Fizjologii Pracy i Ergonomii / Department of Work Physiology and Ergonomics
Pracownia Badań nad Snem / Sleep Research Laboratory)
2
Instytut Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera / Nofer Institute of Occupational Medicine, Łódź, Poland
(Klinika Chorób Zawodowych i Zdrowia Środowiskowego, Centrum Ochrony Zdrowia Pracujących / Department of Occupational Diseases
and Environmental Health, Workers’ Health Protection Center)
3
Instytut Gruźlicy i Chorób Płuc / Institute of Tuberculosis and Lung Diseases, Warsaw, Poland
(II Klinika Chorób Płuc / 2nd Department of Lung Diseases)
4
Kujawsko-Pomorskie Centrum Pulmonologii w Bydgoszczy / Kujawy-Pomorze Regional Centre of Pulmonology in Bydgoszcz,
Bydgoszcz, Poland
(Oddział Chorób Płuc i Niewydolności Oddychania / Department of Lung Diseases and Respiratory Failure)
5
Instytut Gruźlicy i Chorób Płuc Oddział Terenowy w Rabce-Zdroju / Institute of Tuberculosis and Lung Diseases, Rabka-Zdrój Branch,
Poland
6
Uniwersytet Jagielloński, Collegium Medicum / Jagiellonian University Medical College, Kraków, Poland
(Klinika Pulmonologii, II Katedra Chorób Wewnętrznych / Department of Pulmonology, 2nd Chair of Internal Medicine)
Data publikacji online: 24-02-2020
Autor do korespondencji
Jadwiga Siedlecka
Instytut Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera,
Zakład Fizjologii Pracy i Ergonomii , ul. św. Teresy 8, 91-348, Łódź
Med Pr Work Health Saf. 2020;71(2):233-43
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Na podstawie wyników wielu badań i analiz prowadzonych w różnych krajach potwierdzono, że obturacyjny bezdech senny
(OBS) negatywnie wpływa na zdolności psychofizyczne kierowców. Dlatego w Dyrektywie Unii Europejskiej z dnia 1 lipca 2014 r.
OBS został uznany za jeden z najważniejszych czynników ryzyka wypadków samochodowych. Realizacja postanowień tej dyrektywy
w państwach członkowskich ma przyczynić się do jego ograniczenia. Wynikiem jej implementacji w Polsce jest rozporządzenie
Ministra Zdrowia z dnia 23 grudnia 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie badań lekarskich osób ubiegających
się o uprawnienia do kierowania pojazdami i kierowców. Mimo że w załączniku nr 2 tego rozporządzenia podano szczegółowe
warunki badania lekarskiego w przypadku podejrzenia OBS, nie uregulowano ani nie wyjaśniono kwestii narzędzi i sposobu
pozwalających na powzięcie w przypadku badanego pacjenta podejrzenia umiarkowanej lub ciężkiej postaci choroby. Dlatego
konieczne było opracowanie dla lekarzy uprawnionych do badań lekarskich kierowców i osób ubiegających się o prawo jazdy standardów
postępowania w przypadku podejrzenia występowania OBS. W artykule przedstawiono usprawniający proces orzeczniczy
algorytm postępowania, który został opracowany przez Polskie Towarzystwo Medycyny Pracy, Polskie Towarzystwo Chorób
Płuc, Instytut Medycyny Pracy w Łodzi i Polskie Towarzystwo Badań nad Snem. Med. Pr. 2020;71(2):233–243