PRACA ORYGINALNA
Choroba symulatorowa i Simulator Sickness Questionnaire w polskiej praktyce.
Badania kierowców zawodowych podlegających obowiązkowym kursom kwalifikacji wstępnej i okresowej
Więcej
Ukryj
1
Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu / Poznan University of Medical Sciences, Poznań, Poland (Wydział Nauk o Zdrowiu, Katedra i Zakład Psychologii Klinicznej / Faculty of Health Sciences, Department of Clinical Psychology)
2
Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu / Poznan University of Medical Sciences, Poznań, Poland (Wydział Lekarski I, Katedra Anestezjologii i Intensywnej Terapii, Zakład Dydaktyki Anestezjologii i Intensywnej Terapii / Medical
Faculty I, Department of Anaesthesiology and Intensive Therapy, Department of Teaching Anaesthesiology and Intensive Therapy)
3
Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu / Poznan University of Medical Sciences, Poznań, Poland (Wydział Nauk o Zdrowiu, Pracownia Medycyny Pracy / Faculty of Health Sciences, Department of Preventive Medicine)
Data publikacji online: 10-12-2019
Autor do korespondencji
Marcin Cybulski
Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego
w Poznaniu, Wydział Nauk o Zdrowiu, Katedra i Zakład Psychologii Klinicznej, ul. Bukowska 70, 60-812 Poznań
Med Pr Work Health Saf. 2020;71(1):47-58
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Wstęp: Zjawisko choroby symulatorowej jest mierzalne pod względem objawów fizjologicznych. Artykuł prezentuje praktyczne
wykorzystanie Kwestionariusza choroby symulatorowej (Simulator Sickness Questionnaire – SSQ) w badaniach poekspozycyjnych wraz z oceną samego narzędzia przez osoby badane. Materiał i metody: Badania przeprowadzono na symulatorze szkoleniowym
pojazdów ciężarowych i autobusów AutoSim AS 1600. Przebadano 130 kierowców uczestniczących w kursach kwalifikacji wstępnej
i okresowej dla kierowców w transporcie drogowym. Do badań wykorzystano kwestionariusz SSQ autorstwa Kennedy’ego i wsp.
w polskim tłumaczeniu Biernackiego i wsp. (symptomy: mdłości, dezorientacji, zaburzeń okulomotorycznych i wynik ogólny)
oraz ankietę oceniającą kwestionariusz SSQ (zrozumiałość i czasochłonność na skali 1–6). Wyniki: W grupie badanej (N = 130)
stwierdzono istotne statystycznie różnice w wynikach SSQ. Wśród kierowców młodszych (<29,5 roku) zarejestrowano zwiększone
nasilenie symptomów choroby symulatorowej po symulacji (objawy mdłości oraz wynik ogólny), u kierowców starszych (>29,5 roku) −
objawów dezorientacji po symulacji. Długość snu i ocena jakości wykonania zadania były istotnie wyższe w grupach bezobjawowych.
Wyniki wskazują również na pozytywny odbiór narzędzia przez osoby badane (N = 113) – oceniono czasochłonność jako niską
(M = 2,44 na skali 1–6), a zrozumiałość jako wysoką (M = 5,62 na skali 1–6). Wnioski: Uzyskane wyniki wskazują na występowanie
objawów choroby symulatorowej nawet w symulatorach wiernie odzwierciedlających ruch kabiny pojazdu. Oceny narzędzia przez
osoby badane i poziom zaangażowania w pracę z kwestionariuszem wskazują na jego pozytywny odbiór. Med. Pr. 2020;71(1):47–58