PRACA ORYGINALNA
Kryzys w wartościowaniu i praca emocjonalna a wypalenie zawodowe u nauczycieli religii
Więcej
Ukryj
1
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II / The John Paul II Catholic University of Lublin, Lublin, Poland (Instytut Psychologii / Institute of Psychology)
Autor do korespondencji
Bogusława Lachowska
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Instytut Psychologii, Al. Racławickie 14, 20-950 Lublin
Med Pr Work Health Saf. 2015;66(5):687-700
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Wstęp: W artykule analizowano związek kryzysu wartości oraz strategii pracy emocjonalnej z wypaleniem zawodowym w grupie
świeckich nauczycieli religii. Analizowano też rolę pracy emocjonalnej jako mediatora związku między kryzysem wartości
a wypaleniem. W badaniach uwzględniono trzy strategie pracy emocjonalnej: pracę powierzchowną, głęboką i okazywanie emocji
naturalnie odczuwanych. Materiał i metody: Badaniami objęto 169 świeckich nauczycieli religii (24% – mężczyźni, 76% – kobiety).
W badaniach zastosowano opracowany przez Olesia Kwestionariusz do Badania Kryzysu w Wartościowaniu, Kwestionariusz
Wypalenia Zawodowego Maslach (Maslach Burnout Inventory) oraz Skalę Pracy Emocjonalnej (the Emotional Labor Scale)
opracowaną przez Diefendorffa, Croyle i Gosserand. Wyniki: Kryzys wartości jest istotnym czynnikiem wypalenia zawodowego
w grupie świeckich nauczycieli religii. Praca powierzchowna i okazywanie emocji naturalnie odczuwanych mediują związek kryzysu
w wartościowaniu z wyczerpaniem emocjonalnym, depersonalizacją, a także z poczuciem braku osiągnięć – praca powierzchowna
zwiększa wypalenie zawodowe, natomiast redukuje je okazywanie emocji naturalnie odczuwanych. Nie potwierdzono
związku pracy głębokiej z wypaleniem zawodowym. Wnioski: Zasadne jest poszukiwanie czynników sprzyjających okazywaniu
w pracy emocji naturalnie odczuwanych, a także tych redukujących pracę powierzchowną. Med. Pr. 2015;66(5):687–700