PRACA ORYGINALNA
Praca emocjonalna a wypalenie zawodowe –
analiza porównawcza pracy nauczycieli
i pracowników sektora usług komercyjnych
Więcej
Ukryj
1
Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu / WSB University in Poznan, Poznań, Poland
(Wydział Finansów i Bankowości, Instytut Zarządzania / Faculty of Finance and Banking, Institute of Management)
Data publikacji online: 26-06-2017
Autor do korespondencji
Agnieszka Springer
Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu,
Wydział Finansów i Bankowości, Instytut Zarządzania, ul. Powstańców Wielkopolskich 5, 61-895 Poznań
Med Pr Work Health Saf. 2017;68(5):605-15
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Wstęp: Coraz częściej w różnych zawodach wymaga się od zatrudnionych wykonywania pracy emocjonalnej (PE), czyli okazywania
emocji ustalonych przez procedury organizacyjne, przy równoczesnym maskowaniu prawdziwych uczuć, jeżeli mogłyby zostać negatywnie
odebrane przez klienta. Pracownicy, wykonując pracę emocjonalną, sięgają po jedną z 2 strategii działania (płytką lub głęboką),
co może prowadzić m.in. do wypalenia zawodowego. Ponieważ wykonywanie pracy emocjonalnej i jej konsekwencje zależą
od obranej strategii działania oraz specyfiki pracy, założono, że konsekwencje PE mogą być odmienne dla pracowników wykonujących
różne zawody. Materiał i metody: Dokonano analizy porównawczej między pracą nauczycieli (N = 129) a osób zatrudnionych
w sektorze usług komercyjnych (N = 136). Badania przeprowadzono, korzystając ze Skali Płytkiej i Głębokiej Pracy Emocjonalnej
oraz polskiej wersji kwestionariusza OLBI (Oldenburg Burnout Inventory – Oldenburski Kwestionariusz Wypalenia Zawodowego). Wyniki: Statystyczna weryfikacja hipotez wykazała, że badane grupy różnią się pod względem obieranego działania: pracownicy
usług komercyjnych częściej podejmują pracę emocjonalną o charakterze płytkim niż nauczyciele. W przypadku nauczycieli negatywne
konsekwencje w zakresie wypalenia zawodowego częściej dotyczą wyczerpania emocjonalnego niż zaangażowania, natomiast
oba komponenty kształtują się na takim samym poziomie wśród pracowników sektora usług komercyjnych. W obu grupach
płytkie działanie przyczynia się do wzrostu wypalenia, przy czym w grupie nauczycieli silniejszy związek występował między poziomem
wypalenia a ukrywaniem emocji niż ich udawaniem. Wnioski: Praca emocjonalna może być podłożem różnych negatywnych
konsekwencji, m.in. wypalenia zawodowego, obniżonego zaangażowania czy chorób psychosomatycznych. W oparciu o tę wiedzę
można tworzyć standardy organizacji dotyczące ekspresji emocji oraz działania profilaktyczne, takie jak umożliwienie identyfikacji
z organizacją, co przeciwdziała negatywnym konsekwencjom wykonywania PE. Med. Pr. 2017;68(5):605–615