PRACA PRZEGLĄDOWA
Ergonomia i organizacja pracy zdalnej – aspekt zdrowotny i zalecenia dotyczące organizacji biura domowego
			
	
 
Więcej
Ukryj
	
	
									
				1
				Instytut Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera / Nofer Institute of Occupational Medicine, Łódź, Poland (Zakład Środowiskowych i Zawodowych Zagrożeń Zdrowia / Department of Environmental and Occupational Health Hazards)
				 
			 
						
				2
				Instytut Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera / Nofer Institute of Occupational Medicine, Łódź, Poland (Klinika Chorób Zawodowych i Zdrowia Środowiskowego / Clinic of Occupational Diseases and Environmental Health)
				 
			 
										
				
				
		
		 
			
			
		
		
		
		
			
			 
			Data publikacji online: 05-02-2024
			 
		 		
		
		 
	
							
																				    		
    			 
    			
    				    					Autor do korespondencji
    					    				    				
    					Kinga  Polańska   
    					Instytut Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera,
Zakład Środowiskowych i Zawodowych Zagrożeń Zdrowia, ul. św. Teresy 8, 91-348 Łódź
    				
 
    			
				 
    			 
    		 		
			
												 
		
	 
		
 
 
Med Pr Work Health Saf. 2024;75(1):69-80
		
 
 
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Analizy dotyczące aktywności ekonomicznej ludności Polski wskazują, że w 2023 r. ok. 7% wszystkich pracujących wykonywało, zwykle lub czasami, pracę w formie zdalnej. Celem publikacji jest analiza wpływu pracy z wykorzystaniem urządzeń wyposażonych w monitory ekranowe na narząd wzroku, występowanie dolegliwości mięśniowo-szkieletowych, rytm okołodobowy oraz wskazanie rekomendacji dotyczących prawidłowej organizacji biura domowego. Dokonano narracyjnego przeglądu piśmiennictwa dotyczącego wpływu pracy z wykorzystaniem urządzeń wyposażonych w monitory ekranowe na zdrowie pracowników oraz przedstawiono rekomendacje w tym zakresie. Najważniejszymi czynnikami decydującymi o obciążeniu narządu wzroku i układu mięśniowo-szkieletowego oraz wpływającymi na ogólny stan zdrowia i samopoczucie pracowników podczas pracy zdalnej są: właściwa aranżacja stanowiska pracy (zgodnie z zasadami ergonomii), odpowiednia organizacja pracy (ograniczenie czasu pracy przy komputerze/laptopie, stonowanie systematycznych, aktywnych przerw w pracy) oraz higiena snu. Kluczowe znaczenie ma wiedza zarówno pracodawców, profesjonalistów zajmujących się zdrowiem pracowników, jak i samych pracowników na temat znaczenia dla zdrowia właściwego przygotowania biura domowego. Med Pr Work Health Saf. 2024;75(1):69–80