PRACA ORYGINALNA
Ocena wyników programu profilaktycznego „Chroń swój głos” przeprowadzonego przez Wielkopolskie Centrum Medycyny Pracy w Poznaniu
			
	
 
Więcej
Ukryj
	
	
									
				1
				Wielkopolskie Centrum Medycyny Pracy / Greater Poland Center of Occupational Medicine, Poznań, Poland
				 
			 
						
				2
				Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu / Poznan University of Medical Sciences, Poznań, Poland (Katedra i Klinika Dermatologii i Wenerologii / Department of Dermatology and Venerology)
				 
			 
						
				3
				Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu / Poznan University of Medical Sciences, Poznań, Poland (Katedra i Klinika Foniatrii i Audiologii / Department of Phoniatrics and Audiology)
				 
			 
										
				
				
		
		 
			
			
		
		
		
		
			
			 
			Data publikacji online: 11-07-2017
			 
		 		
		
		 
	
							
					    		
    			 
    			
    				    					Autor do korespondencji
    					    				    				
    					Magdalena  Jałowska   
    					Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego
w Poznaniu, Klinika i Katedra Dermatologii i Wenerologii, ul. Przybyszewskiego 49, 60-355 Poznań
    				
 
    			
				 
    			 
    		 		
			
																	 
		
	 
		
 
 
Med Pr Work Health Saf. 2017;68(5):593-603
		
 
 
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Wstęp: Celem pracy była ocena w badaniach ankietowych zasadności prowadzenia szkolenia z zakresu emisji i profilaktyki głosu
dla nauczycieli oraz ocena wyników rehabilitacji i leczenia zaburzeń czynnościowych głosu w wybranej grupie nauczycieli biorących
udział w programie „Chroń swój głos”. Materiał i metody: Anonimowe badanie ankietowe przeprowadzono wśród 463 nauczycieli
biorących udział w szkoleniowej części programu. Skuteczność terapii dysfonii o podłożu zawodowym oceniano w grupie
51 nauczycieli (średnia wieku: 43 lata), którzy uczestniczyli w części diagnostyczno-rehabilitacyjnej programu. W ramach
programu „Chroń swój głos” zastosowano ćwiczenia emisji głosu z logopedą i zabiegi fizykoterapeutyczne – jonoforezę, inhalacje
i elektrostymulacje. Oceny skuteczności rehabilitacji dokonano, wykonując badanie foniatryczne, w tym wideostroboskopowe,
i obliczenia statystyczne (pakiet Statistica StatSoft v10 i Cytel Studio, StatXact-9). Wyniki: Badanie ankietowe wykazało duże
zapotrzebowanie wśród nauczycieli (u 98%) na szkolenia z zakresu prawidłowej emisji głosu oraz higieny i profilaktyki narządu
głosu. Skuteczność rehabilitacji została potwierdzona w badaniach kontrolnych poprawą czynności fonacyjnej krtani, w tym
poprawą właściwego sposobu oddychania (p = 0,0000), poprawą barwy głosu (p = 0,0022), wydłużeniem czasu fonacji (średnio
o 1,39 s), zwiększeniem liczby osób prawidłowo uczynniających rezonatory (p = 0,0000) i w większości przypadków swobodną,
bez hiperfunkcji mięśniowej, fonacją. Wnioski: Wyniki badań wskazują, że wśród wszystkich nauczycieli pracujących zawodowo
istnieje konieczność regularnego szkolenia z zakresu prawidłowej techniki tworzenia i higieny głosu, a następnie prowadzenia
indywidualnych, wspomaganych fizykoterapią, ćwiczeń fonacyjnych i oddechowych. Powinno to stanowić efektywną metodę
zapobiegania zaburzeniom zawodowym głosu u nauczycieli. Med. Pr. 2017;68(5):593–603