PRACA ORYGINALNA
Wymiary etyki pracy jako predyktory
strategii radzenia sobie ze stresem
Więcej
Ukryj
1
SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny / SWPS University of Social Sciences and Humanities, Warszawa, Poland
(Wydział Zamiejscowy w Katowicach / Katowice Faculty of Psychology)
2
Uniwersytet Śląski w Katowicach / University of Silesia in Katowice, Katowice, Poland
(Wydział Pedagogiki i Psychologii, Instytut Psychologii, Zakład Psychologii Pracy i Organizacji / Faculty of Pedagogy and Psychology,
Institute of Psychology, Work and Organizational Psychology Department)
3
SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny / SWPS University of Social Sciences and Humanities, Warszawa, Poland
(Wydział Zamiejscowy w Poznaniu, Zakład Psychologii Pracy i Organizacji / Faculty in Poznan,
Work and Organizational Psychology Department)
Data publikacji online: 25-08-2017
Autor do korespondencji
Anita Pollak
Uniwersytet Śląski w Katowicach,
Wydział Pedagogiki i Psychologii, Instytut Psychologii, Zakład Psychologii Pracy i Organizacji,
ul. Grażyńskiego 53, 40-126 Katowice
Med Pr Work Health Saf. 2017;68(6):711-24
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Wstęp: Artykuł przedstawia związek etyki pracy ze strategiami radzenia sobie ze stresem, stosowanymi przez osoby pracujące
w różnych organizacjach. Materiał i metody: Etyka pracy została przedstawiona jako syndrom 7 postaw i przekonań – postrzegania
pracy jako centrum życia, przekonania o wartości ciężkiej pracy, dezaprobaty marnowania czasu, niechęci do czasu wolnego,
odraczania gratyfikacji, gotowości do moralnego postępowania i polegania na sobie. Strategie radzenia sobie zostały przedstawione
jako 3 wymiary otrzymane przez zastosowanie analizy czynnikowej skal kwestionariusza COPE (Coping Orientations to
Problems Experienced – Inwentarza do Pomiaru Radzenia Sobie ze Stresem), czyli: aktywne działanie poznawcze, rezygnację
z działania i poszukiwanie wsparcia. Wyniki: Badania przeprowadzone w grupie 360 osób pracujących pokazały, że z wymiarami
etyki pracy umiarkowanie i dodatnio są związane strategie akcentujące aktywne działania poznawcze, a słabo – poszukiwanie
wsparcia i rezygnacja z działania. Przy tym związek etyki pracy z rezygnacją z działania jest ujemny, co oznacza, że większa etyka
pracy raczej zmniejsza skłonność do rezygnacji z działania. Wnioski: Do predyktorów aktywnego działania poznawczego należą
niechęć do marnotrawienia czasu, postrzeganie pracy jako centralnej wartości życia i gotowość do moralnego postępowania
oraz poleganie na sobie. Med. Pr. 2017;68(6):711–724