PRACA ORYGINALNA
Stan funkcjonalny układu oddechowego u muzyków grających na instrumentach dętych
Więcej
Ukryj
1
Medical University of Silesia / Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach, Katowice, Poland (School of Health Sciences, Department of Kinesiology, Chair of Physiotherapy / Wydział Nauk o Zdrowiu, Zakład Kinezjologii, Katedra Fizjoterapii)
2
Medical University of Silesia / Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach, Katowice, Poland (School of Health Sciences, Department of Physiotherapy, Chair of Physiotherapy / Wydział Nauk o Zdrowiu, Zakład Fizjoterapii, Katedra Fizjoterapii)
3
Medical University of Silesia / Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach, Katowice, Poland (School of Health Sciences, Department of Adapted Physical Activity and Sport, Chair of Physiotherapy / Wydział Nauk o Zdrowiu, Zakład Adaptowanej Aktywności Fizycznej i Sportu, Katedra Fizjoterapii)
Autor do korespondencji
Anna Brzęk
Medical University of Silesia in Katowice, School of Health Sciences in Katowice, Department of Kinesiology, Chair of Physiotherapy, Medyków 12, 40-754 Katowice, Poland
Med Pr Work Health Saf. 2016;67(4):427-33
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Wstęp: Muzycy grający na instrumentach dętych są szczególnie narażeni na nadmierny wysiłek głosowy i w konsekwencji na
przeciążenie mięśni oddechowych. Długotrwała gra na instrumencie dętym może prowadzić do zmian w układzie oddechowym,
m.in. do zmniejszenia elastyczności tkanki płuc, co może powodować rozedmę. Celem pracy była ocena parametrów spirometrycznych
i ich ewentualnych zmian u muzyków grających na instrumentach dętych. Materiał i metody: Badania przeprowadzono
z użyciem spirometru Micro Lab Viasys (prod. Mikro Medical, Wielka Brytania) wśród 31 muzyków grających na instrumentach
dętych (grupa A). Badanym dodatkowo zadano pytania dotyczące stażu i częstości gry, wagi instrumentu i edukacji na temat
oddychania przeponowego. Grupę porównawczą stanowiły 34 zdrowe osoby w podobnym przedziale wiekowym (grupa B).
Wyniki poddano analizie statystycznej z wykorzystaniem programów Excel i Statistica. Wyniki: Parametry oddechowe mieściły
się w normach fizjologicznych, a wskaźniki natężonej objętości wydechowej pierwszosekundowej do natężonej pojemności życiowej
(forced expiratory volume in 1 s to forced vital capacity – FEV1/FVC) osiągnęły wartości powyżej 100% w obu badanych
grupach. Natomiast wartości wskaźników FVC i wydechowej pojemności życiowej (expiratory vital capacity – EVC) były znacznie
niższe w grupie artystów niż w grupie porównawczej (p < 0,001). W grupie A torem przeponowym oddychało 45% badanych,
natomiast mieszany tor oddechowy zaobserwowano u 31%. Znaczna dysproporcja wartości poszczególnych parametrów występowała
w przypadku wieku i liczby godzin gry na instrumentach dętych. Wnioski: Badane parametry spirometryczne wskazują
na dobry stan funkcjonalny układu oddechowego u muzyków grających na instrumentach dętych. Wskaźniki FEV1 i szczytowy
przepływ wydechowy (peak expiratory flow – PEF) sugerują, że muzycy przeanalizowali i opanowali właściwe techniki
oddychania podczas gry. Liczba godzin gry na instrumentach dętych może wpływać na parametry spirometrii dynamicznej.
Med. Pr. 2016;67(4):427–433